کهف

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان
دوشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۰۶:۴۵ ب.ظ

توصیف!

به نام خدا

توصیف درس

در مدرسه، درس های مختلف و متنوعی وجود دارد. نام یکی از آن ها درس فیزیک است. دانش آموزان وقتی که وارد دبیرستان می شوند، باید با این درس سر و پنجه نرم کنند. اما اگر دانش آموزان بتوانند در مدارس ممتاز و سطح بالا قبول شوند، از همان راهنمایی با این درس سر و کار دارند.

درس فیزیک از درس های سخت مدرسه است و از این درس نمره گرفتن (یعنی نمره خوب گرفتن) هم کار آسانی نیست و به تلاش زیادی نیازمند است. درس فیزیک درباره ی مسائلی از قبیل حرکت کردن و سرعت ، جرم و گرانشی و چگالی و ... و فرمول های مربوط به آن هاست. ما در این درس حفظی کار نمی کنیم، بلکه باید آن قدر مسئله حل کرده باشیم تا وقتی با مسئله ی جدیدی روبه رو شدیم، دست و پایمان را گم نکنیم و با اندکی فکر و تامل بتوانیم مسئله را حل کنیم و مسائل برا ما مانند یک سد نباشد. ما در مدرسه معلمی به نام آقای نیرهدی داریم که دبیر درس فیزیک ما می باشد. من در این نوشته ی خود درباره ی نیرهدی توضیحاتی می دهم تا شما او را بشناسید. در واقع او را توصیف خواهم کرد.

توصیف ظاهری

روز اول که ما معلم فیزیک خود را نمی شناختیم وقتی برای اولین بار او را دیدیم خیلی تعجب کردیم. چون او موی بلندی داشت و ظاهرش مانند این جوان های سوسول و فوفول بود. ولی بعد که ما متوجه شدیم که خیلی مذهبی بوده و سید هم هست و اصلا به ظاهرش نمی توان هم چنین باطنی را نسبت داد.

او فردی است که 21 سال سن دارد. دارای قدی بلند که حدودا 190 سانتی متر می شود هست. نه خیلی لاغر است و نه چاق. چون آدم های قد بلند که ورزش نمی کنند معمولا قناس می شوند. ولی او نه عادی است. حدودا بین 90 تا 100 کیلو وزن دارد به خاطر قد بلندش. ولی اگر همین جوری او را ببینید اصلا چاق نیست. عینکی است و تقریبا همیشه عینکش روی چشمش می باشد. عینک او یک چیزی در حدود مستطیل مایل به بیضی است و شیشه ی آن بی رنگ است. موهای او مشکی می باشد و ریش یا سبیل نمی گذارد؛ مگر این که کمی ته ریش با مدل خاص داشته باشد که آن هم به چشم نمی آید. بینی او متوسط است و طوری نیست که درنگاه اول جلب توجه کند. لباس های او هم معمولا یک شلوار لی مشکی (سرمه ای) است و لباس او در روزهای عزا مشکی و بقیه اوقات ساده است و شکل مخصوص و قابل توجهی ندارد و در واقع معلمی تجملی نیست با این که خیلی جوان است.

توصیف اخلاق

درباره ی اخلاق او مطالب زیادی هست که باید گفته شود و آن ها قابل توجه هم هست. آقای نیرهدی در یک المپیاد فیزیک توانسته مدال طلا را بگیرد و در بحث فیزیک خیلی علم و دانش دارد. اکثر اوقات فراغت خودش را نیز با خواندن کتاب و مطالعه پر می کند. همین یکی از دغدغه های بچه ها سر کلاس او است. چون او خودش به مطالعه کردن علاقه دارد انتظارش از بقیه این است که آنان هم از مطالعه خوششان بیاید. به این معلم ها که درک درستی از وضع الان بچه ها ندارند نمی توان این موضوع را که کسی حوصله ی درس خواندن را در این دوره و زمانه ندارد ثابت کرد. آنان انتظار دارند که دانش آموزان مانند خودشان باشند و مطالعه مخصوصا فیزیک باید از علایق آن ها باشد. برای همین این افراد معمولا دانش آموزان را نصیحت می کنند که باید درس بخواند تا موفق شود. آقای نیرهدی هم این طوری است و سعی دارد ما را درس خوان کند.

از نکات جالب درباره ی او این است که موقعیت شناس است و در هر موقعیت بهترین کار را می کند اما همیشه موقعیت را خودش به وجود می آورد و اگر در کلاس ها برای تغییر فضا کاری کنند او از در مخالفت بیرون می آید و حال و هوای کلاس را عوض می کند. اکثر مواقع هم او کلاس را به طور جدی برگزار می کند و کم تر بحث را به سوی خارج از کلاس می کشاند. اما یک بار ثابت کرد که اگر خواست هر کاری می کند و من نتیجه ی بالا را هم از روی همین کار او فهمیدم. جلسه ی قبل از سمینار بود که همه کلاس را به هوای پروژه پیچوندن و تعداد کمی در کلاس باقی ماند. برای همین ما کلا درباره ی خاطرات با مزه ی زندگی مان حرف زدیم و کلاس خوب برگزار شد. بعد از کلاس هم در زنگ دوم پائین رفتیم و مشغول به بازی کردن با توپ های مختلف شدیم.

او روی حرف خودش خیلی محکم می ایستد و اصلا بذل و بخششی ندارد. مثلا وقتی یکی را می خواهد از کلاس بیرون بیندازد اصلا چیزی جلوی او را نمی گیرد. البته به نظر من چون او جوان است و امسال برای اولین بار معلم شده کمی از احساس ریاست میخواهد زیادی استفاده کند و خودش را سبک نماید. حق هم دارد برای اولین سال تدریس واقعا معلم خوبی است و نشان داده که می تواند در سال های بعد هم معلم باشد.

شیوه ی تدریس

همان طور که گفتم او خیلی درباره ی مسائل فیزیکی اطلاعات دارد و سطح علم و دانش و آگاهی اش نسبت به درس های ما بالا است و خوب می تواند تدریس کند.

در زمان تدریس او شمرده شمرده و به آرامی مسئله را باز می کند و خیلی خوب درسش را می دهد ولی یک مشکل هم دارد. چون او خیلی اطلاعات دارد، انتظار دارد که درس را ما به دفعه ی اول بفهمیم و دیگر تکرار زیادی روی درس ندارد. برای همین اگر در برخی موارد درس زیادی پیچیده شود معمولا کسی چیزی نمی فهمد و همین سر امتحان ها باعث مشکل برای دانش آموزان می شود.

یک مشکل دیگر هم دارد. آن هم نداشتن مدیریت زمان است. یعنی او از زمان بهینه استفاده نمی کند و وقت زیادی از کلاس را به هدر می دهد. همین امر هم در کمتر شدن تمرین روی درس های سخت تر موثر است. اگر او وقت را بهتر زمانبندی کند دیگر نقصی در درس دادنش نیست. چون واقعا خوب کار می کنند.

نحوه تعامل با دانش آموز

او سن کمی دارد و جوان است و همین او عوامل موثری است که بچه ها با او احساس صمیمیت کنند و راحت تر با او ارتباط برقرار کنند. خود او هم اجتماعی است و تقریبا مشکلی برای برقراری ارتباط ندارد. پس تعامل او با دانش آموزان خوب است.

پینوشت: همان طور که متوجه شدید، متن بالا، انشای یکی از شاگردان من است در باره ی من! و قصه آن است که دبیر زبان فارسی بچه ها، تکلیفشان کرده یکی از معلمانشان را به انتخاب خود توصیف کنند و آن شاگرد بنده خدا هم بنده را برگزیده.

البته بنده قویا خیلی از موارد فوق را تکذیب می کنم. مثلا آن موقع که معلم این بنده خدا بودم وزنم به زور هفتاد و پنج شش کیلو می شد!

و مثلا کلا یادم نمی آید در طول عمرم شلوار لی مشکی پوشیده باشم!

و در هیچ المپیاد فیزیکی مدال طلا نگرفته ام!

یا این که من چه طور شمرده، شمرده و خیلی خوب درس می داده ام و در همان پاراگراف اگر مسئله پیچیده می شده هیچ کس چیزی نمی فهمیده!

و خیلی چیزهای دیگر که رها کنم ...

۹۰/۰۲/۲۶
سید طه رضا نیرهدی

نظرات  (۲۵)

یاعالم الخفیات/ سلام آقاسید/چه احساسی داشتیدوقتی فهمیدید این دانش آموز از بین این همه معلم راجع به شما نوشته؟ خیلی لذت داره نه؟
آقای محمدحسین از کجافهمیدید من آقاهستم ؟ واقعا برام مسئله شده؟؟
:))
خب شاگرد بنده ی خدا انتقادی کرده ، بپذیرید ، چرا این قدر تکذیب می کنید؟!
خب همین ظاهر سوسل و فوفولتان (!!) هم لابد سبب فرار کردن نوه ی داییتان از شما می شود....این طور نیست؟
طفلک معصوم ، خب می ترسد!


ولی در کل نوشته ی واقعا جالبی بود و باعث انبساط خاطر !!


هم چنان از حرکت دوپینگی شما در امر پست زنی به شدددت استقبال و حمایت می کنیم....!
چقدر بچه های علامه حلی تو انشاء ضعیف اند!
این چه طرز انشا نوشتنه؟!
یعنی این معلم زبان فارسی جمله بندی بچه ها رو هم نمی تونه درست بکنه؟!!

کمی با نظر شما موافقم!!!
در طول مدت دبیرستان هیچ انشایی ننوشته ام!!!
۲۶ ارديبهشت ۹۰ ، ۲۲:۲۰ جدایی محمود از آقا
منم جای شما بودم در این شرایط قهر و دعوای رهبرتون با رییس جمهورتون از همین حرفای صد تا یه غاز می نوشتم و به روی خودم نمی اوردم که چطور اراده یک نفر میتونه مملکتو به این شرایط بکشونه و تقصیر رو هم گردن نگیره.
چقدر با نمک بود عجیب به یاد روزای خوش مدرسه افتادم یه کم مهربونتر باش تا 20 سال دیگه اگه شاگردات تو کوچه دیدنت یاد روزای خوب زندگیشون بیافتن مثل پدربزرگ من که شاگرداشون بعد 40-50 سال که میدیدنشون با هر پست و مرتبه شغلی که داشتند با آقاجونم مثل پدر خودشون برخورد میکردند
شما اگر در طول دوران دبیرستان انشا ننوشته اید ، انشایتان یا همان قلمتان واقعا خوب است...!
اما خب دروغ چرا...املایتان خوب نیست!!



در حال حاضر دیگر دبیر نیستید؟؟

املایم از همان اول ابتدایی خوب نبود که نبود!
در حال حاضر دیگر دبیر نیستید؟؟


امروز خیر.
فقط همین :
در حال حاضر= امسال !
نه امروز !
دبیری را توصیه نمی کنید به دانشجویان سالهای اول دانشگاه؟
اگر برگردید باز هم همین مسیر را انتخاب می کنید؟ (در مورد معلمی وتدریس و ...)

ممنون قبلا!

بعضی ها اگر معلمی نکنند، دلشان می گیرد، مثل من!
بعضی ها اگر معلمی بکنند، دلشان می گیرد!

برای دسته ی اول معلمی نه خوب که واجب است و برای دسته ی دوم که معمولا سر از کلاس کنکور و کلاه برداری هایش در می آورند، معلمی خوب نیست، از همین پول در آوردن هاست که می گویم دل می گیرد!

مهر امسال فکر می کنم سه چهار جایی کلاس داشتم اما به علت سنگین شدن کارهای گروه خودمان و خیلی مساعد نبودن وضعیت جسمانی و ... در یک مقطعی مجبور شدم کم کم کلاس ها را تحویل دهم و آخرین کلاس مدرسه ای که داشتم را قبل عید تحویل دادم.
پاسخ کافی بود؟
جالب بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
۰۲ خرداد ۹۰ ، ۲۲:۱۸ محمد حسین . م
بله بله !
خیلی خیلی ممنون بابت پاسختان ،
ولی یادم افتاد به روز جشن ورودی ها که می گفتند حواستان باشد که زیادی گرم تدریس نشوید و به رشته ی خودتان بپردازید و شاغل شدن در تخصص خودتان!
فکر می کنم حرف دکتر روستا آزاد بود ، به طور دقیق یادم نیست!


هر کاری و شفلی علاقه می خواهد برای موفقیت ، سرمایه اولیه ی علاقه را که شما دارید خدا را شکر ، معلمی هم که شغل انبیا ست...
باشد که شاگردانتان را نه تنها فیزیک دان خوب ، بلکه خدا شناس و حق جو بار بیاورید!
۰۲ خرداد ۹۰ ، ۲۲:۳۳ بدبخت فلک زده(یکی از شاگردان استاد(!))
آقای نیرهدی فکر کنم در مورد افرادی مثل شما این طور است که : اگر معلمی کنند جز دل، مغز دانش آموزان هم می گیرد با این روش تدریس و نمره دهی و ....
مگه عقده ای هستی؟
آخی ...چی بر سر این بچه ها اوردین ...دلشون پره ...معلما بزرگترین تاثیر رو تو زندگی بچه ها دارن پس حواستونو جمع کنید
سلام

بابا گناه دارن ... درس فیزیک همین جوریش چیزه! ... حداقل معلمش خوب باید باشه... سختگیری نکنید... ولی کلا معلمی حس خوبی داره نه؟ موفق باشید...
.
.
.
حدودا ده روز از سال تحصیلی گذشته بود تازه داشتیم جا گیر پاگیر می شدیم بالاخره سال اول دبیرستانمون بود که تو دوره یه زمزمه هایی پیچید
- بچه ها علی قراره بیادا
- علی! اون که رفته علامه حلی جاش باید خوب باشه
و این ها به حقیقت پیوست..........صبح اون شنبه همه بادیدن علی از یک طرف خوشحال شدن و از طرف دیگه ای متعجب...
- تو که تو علامه حلی بیشتر می تونستی پیشرفت کنی چرا برگشتی اینجا؟
و او چیز هایی گفت که برای ما نا آشنا بود
از نماز جماعتی می گفت که عجیب بود. زرتشتی می انداختند جلو برای امام جماعت
از رختکن هایی می گفت که اصلا وجود خارجی نداشتند
از حیا و ...
و از خیلی چیز های دیگه
من نمی خوام خود شیرینی کنم و بگم ما ها اینجوری نیستیم
ولی حداقل جاهایی هستند که با هدف پرورش و فارغ التحصیل کردن افرادی بنیان گذاری شده باشند که با تدین و تقید به مدارج علمی بالا دست پیداکنند.


!!!
من که متوجه منظورتان نشدم.
از بس که برایتان عادی شده است . . .
۱۰ خرداد ۹۰ ، ۱۶:۲۲ محصل علامه حلی
به یک ناظر: جمع کن برو دنبال کارت بابا، اومدی اینجا مزخرف می نویسی برا چی؟
اون رفیقت حالا اومده اینجا دیده مخش نمیکشه یه چرتی به شما راجع به اینجا گفته!
مگه اینجا استخره که رختکن بخواد، اگر هم حالا کسی خواست مدرسه به این بزرگی یعنی نمیشه یه جای خلوت پیدا کرد!!
اینو همیشه یادت باشه که راجع به چیزی که نمیدونی زر نزنی.
به محصل علامه حلی:
اولا اگر بنا به ناسزا گویی باشد گویا بچه های علامه حلی پیشتاز هستند
ثانیا گمان نکنم حیا و عفت استخر و غیر استخر داشته باشد
ثالثا اگر این حرف ها حقیقت داشته باشد مکان درج آن بعید می دانم در فضای مچازی باشد آقای "یک ناظر"

از همه ی دوستان خواهشمندم به مسائلی که هیچ ضرورتی ندارد نپردازند.
با تشکر
"بعضی ها اگر معلمی کنند دل بچه ها میگیرد بعضی معلم ها هم اگر معلمی نکنند دل بچه ها میگیرند"
ضمناما که سوختیم ولی خواهش میکنم کسانی که فقط علاقه دارند معلم نشوند شما را به جان مادرتان قسم...
بعدشم به نظر من مدال و رتبه هیچ ربطی به معلم موفق بودن نداره / معلمی هنر است آقا...
ضمنا اگر خارج از ظرفیت کلاس گرفتن هنر است پس شما هنرمند هستید . ما رو که سوزوندید اما جان من دیگه اینکارو با هیچ کلاس دیگه ای نکنید(ما که ادعایی نداریم ولی به نظر حق الناس به گردنتون میوفته)
همین ودر اخر باید بگم ما که سوختیم ولی امیدوارم...
۱۹ خرداد ۹۰ ، ۲۲:۰۵ بدبخت فلک زده(یکی از شاگردان استاد(!))
آقای سوخته شما هم از شاگردان استاد(!) بودید؟
بععععله چه جوووورم...
خداا قوت
امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق و موید باشید
۰۷ آذر ۹۰ ، ۲۲:۲۱ سجادرحیمی
خوب راست میگه بنده خدا الانشم هینطوری هستید دیگه. با آدم دعوا دارید.
۰۸ آذر ۹۰ ، ۲۲:۱۹ یک شاگرد که از دست او ناراحت است و می خو
پدر منو در اوردی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی